Onze reis door Italië en Kroatië

man met hond in milaan

Nu het buiten koud is en de straten gevuld worden met pakken sneeuw, denk ik terug aan mijn (warme) vakantie. In september hebben Ted en ik namelijk een mooie reis gemaakt door Italië én Kroätie. Nadat we twee weken met de trein door een deel van Italië, namen we het vliegtuig naar Kroätie om nog een bestemming van onze bucketlist af te kunnen strepen: de Plitvicemeren. Wat was het een mooie reis. Echt een aanrader voor iedereen die nog een bestemming zoekt voor volgend jaar zomer! In deze blog een kort overzicht van alle plaatsen waar we geweest zijn.

Bestemming #1: Milaan

Onze eerste bestemming was Milaan; dé modehoofdstad van Italië. Ik keek mijn ogen uit naar alle mooie gebouwen die in deze stad te vinden zijn. Allemaal weer kunstwerken op zich. Dat het een modestad is, was ons wel duidelijk. Alle bekende, onbetaalbare merken hebben we voorbij zien komen. Voor mij dus vooral kijken, kijken, niet kopen.

Bestemming #2: Genua

We vervolgden onze reis naar de kust, met als eerste bestemming: Genua, oftewel ‘Genova’. Beroemd om zijn pesto (wie kent ze niet: de ‘pesto alla Genovese’). Op ons balkon brachten we de warme nazomer avonden dan ook door met een flesje rode wijn én broodjes heerlijke pesto. Genova staat bekend staat om de vele paleizen die hier te vinden zijn. Vooral omhoog kijken dus als je door de straten loopt: de bovenkant van de gebouwen zijn vaak nóg mooier! De kustlijn is hier overigens niet zo bijzonder en wordt vooral gebruikt voor vracht.

Bestemming #3: Camogli

Eigenlijk behoort Camogli niet helemaal thuis in het rijtje, aangezien we hier niet overnacht hebben. Vanuit Genova zijn we een dagje met de trein naar Camogli geweest. Een pittoreske havenplaats. Het was hier heerlijk rustig en oh wat werd ik blij van al die gekleurde, schattige huisjes. Ik voelde me hier helemaal thuis en zou hier in het vervolg dus zeker ook een overnachting boeken!

Bestemming #4: La Spezia (en Cinque Terre)

La Spezia ligt ook aan de kust van Italië en heeft een mooie haven. La Spezia is geen grote plaats, maar mag je zeker niet overslaan. Je hebt er gezellige straten, leuke winkeltjes en restaurants. Vanuit La Spezia kun je ook de beroemde Cinque Terre gemakkelijk bezoeken (met de trein). De Cinque Terre is een bekend gebied en populair onder toeristen. Dit is dus ook direct het grote nadeel: je loopt in een mierenhoop van mensen. Na één dag heb je het dus ook wel gezien (wat ons betreft)!

Bestemming #5: Lucca

En toen kwamen we aan in Lucca: een mooie, unieke, historische stad, dat omringd wordt door een stadsmuur. Deze stad heeft echt honderden kerken en is enorm sfeervol. Hier hebben we een paar dagen doorgebracht. Wat ook erg leuk is: op de stadsmuur is een park gemaakt, waar je met mooi weer dus een heerlijke wandeling kunt maken of even kunt relaxen.

Bestemming #6: Florence

Onze laatste bestemming in Italië: Florence. Hier hadden we al veel positieve verhalen over gehoord en dat kunnen we alleen maar beamen. Het is een grote stad, maar toch voelde het niet massaal aan. De rivier die dwars door de stad loopt, maakt het geheel nog unieker.

Bestemming #7: De Plitvicemeren, Kroatië

Na een korte vlucht, stapten we in onze huurauto. Plitvicemeren, here we come! De Plitvicemeren is een Nationaal park in Kroatië. We hadden twee volle dagen om de Plitvicemeren te bezoeken en we zijn achteraf heel veel blij dat we die tijd hadden. We konden het hele park nu op ons gemak bekijken. Wat was het prachtig. Vroeg komen is een aanrader; vanaf een uur of 11 komen de bussen vol toeristen aan, die het park een dagje komen bekijken. Vanaf dat moment is het dus wel een beetje gedaan met de rust..

Bestemming #8: Split

We eindigden onze vakantie in Split: een stad aan de kust van Kroatië. Het historische stadscentrum maakte deze plaats echt uniek en heel sfeervol. Ook konden we hier lekker naar het strand en kon je gezellig over de boulevard lopen. Om hier een drankje te doen, moesten we overigens wel onze portemonnee opentrekken: voor een cocktail betaalde je al gauw 10 euro. En dat terwijl we dachten dat Kroatië goedkoop zou zijn!